آن دسته از اتباع خارجی که  حداقل 50 نفر را در مشاغلی که در ترکیه دارند یا در کسب و کاری شریک اند استخدام  کرده باشند، می توانند به طور استثنایی تابعیت ترکیه را در محدوده ماده 12 قانون شماره 5901 کسب کنند.

طبق قانون شهروندی ترکیه به شماره 5901 “موارد استثنایی اخذ شهروندی ترکیه”” در ماده دوازدهم قانون 6458 ؛ طبق بند اول ماده 31 بند (j) قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی ، تصریح شده است که کسانی که دارای مجوز اقامت هستند، خارجیانی که دارای کارت فیروزه ای می باشند و همسر خارجی آنها و فرزندان  به شرطی که هیچ مانعی از نظر امنیت ملی و نظم عمومی وجود نداشته باشد  می توانند با تصمیم رئیس جمهور شهروندی ترکیه را به دست آورند.

بر اساس ماده 46 قانون شهروندی ترکیه به شماره 5901 و ماده 20 آیین نامه اجرای قانون شهروندی ترکیه ، با عنوان “کسب استثنایی تابعیت ترکیه، مدارک مورد نیاز برای درخواست و مراحل انجام آن” تهیه شده است. ; اتباع خارجی که از سوی وزارت کار و تامین اجتماعی حداقل برای 50 نفر اشتغال ایجاد کرده اند ، می توانند با تصمیم رئیس جمهور در محدوده بند (ب) بند اول ماده 12، تابعیت ترکیه را کسب کنند.

از طرفی بند اول ماده 31 قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی شماره 6458; محدوده و مبالغ سرمایه گذاری تعیین شده در ماده 20 «آیین نامه اجرای قانون شهروندی ترکیه» با عنوان «کسب استثنایی شهروندی ترکیه، همچنین مقرر شده است اشخاصی که در ترکیه کار نمی کنند به همسران خارجی آنها و افراد زیر سن قانونی آنها ، اجازه اقامت به اعضای خانواده تحت تکفل او حداکثر برای مدت پنج سال اعطا شود.

برای درخواست گواهی صلاحیت، لازم است حداقل 50 شهروند ترکیه به طور مداوم برای یک دوره حداقل 6 ماهه، قبل از تاریخ درخواست، مشغول به کار باشند و شغل مورد نظر باید حداقل 2 سال پس از تاریخ درخواست حفظ شود.

افراد حقیقی خارجی که به دلیل استخدام حداقل 50 نفر درخواست گواهی انطباق می دهند ، درخواست کتبی را به وزارت کار و تامین اجتماعی (اداره کل نیروی کار بین المللی) با اسناد زیر ارائه  دهند.

درخواست ها توسط وزارت کار و تامین اجتماعی، اداره کل کار بین المللی ارزیابی می شود. درخواست هایی که هیچ کمبودی نداشته باشند ظرف هفت روز کاری نهایی می شوند. در درخواست های ارائه شده با اسناد و اطلاعات ناقص ، به متقاضی سی روز برای تکمیل  نواقص پرونده زمان داده می شود. درخواست هایی که در این دوره اصلاح نشده اند رد می شوند.

 نتایج درخواست و ارزیابی برای خارجیانی که شرایط لازم را برآورده می کنند، به وزارت کشور و متقاضی اطلاع داده می شود.

مدارک مورد نیاز برای درخواست:

درخواست امضا شده توسط متقاضی شخص حقیقی خارجی ،

امضای محضری اظهارنامه متقاضی،

ارائه فرم کامل اطلاعات اشخاص استخدامی

فتوکپی صفحات گذرنامه حاوی اطلاعات شناسایی،

سوابق روزنامه ثبت تجارت و گواهی ثبت تجارت فعلی که نشان دهنده مشارکت و سهام سرمایه شرکت یا شرکت هایی است که در مجموع حداقل 50 شهروند ترکیه را استخدام می کنند.

فهرست کارکنان محل کار فعلی برگرفته از سامانه سازمان تامین اجتماعی، که فهرست بیمه شدگان شاغل در محل کار متعلق به شریک یا یک شخص حقیقی خارجی را نشان می دهد.

نامه ای صادر شده از سیستم اداره درآمد که وضعیت بدهی مالیاتی محل کار(یا محل کارها) متعلق به شریک یا یک شخص حقیقی خارجی را نشان می دهد.

نامه ای صادر شده از سیستم موسسه تامین اجتماعی که وضعیت بدهی حق بیمه تامین اجتماعی محل کار(یا محل کارها) متعلق به شریک یا یک شخص حقیقی خارجی را نشان می دهد.

بیانیه کتبی مبنی بر اینکه طی شش ماه اخیر طی بازرسی های اداری انجام شده توسط موسسات دولتی جریمه اداری برای شرکت اعمال نشده است و در صورت اعمال جریمه ضمیمه مدارک مربوطه.

توضیحات:

این وزارتخانه ارزیابی می کند که آیا میزان سرمایه و نسبت سهم در شرکت یا شرکت های تحت مالکیت یا شریک شخص حقیقی خارجی در حد کافی است یا خیر.

در بررسی درخواست ها، تداوم اشتغال تمام وقت اتباع ترکیه ای در شرکت در شش ماه گذشته در نظر گرفته می شود.

در خصوص متقاضیانی که بعداً توسط وزارت تشخیص داده  شود که اطلاعات یا مدارک نادرست و گمراه کننده ارائه کرده اند، مراتب به وزارت کشور گزارش می شود تا اقدامات لازم انجام شود.

در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه با مشاوران متخصص ما تماس حاصل فرمایید.

پیام بگذارید

X