اجازه اقامت طولانی مدت در ماده های 42 تا 45 قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی به شماره 6458 تنظیم شده است.

  علاوه بر این، مجوزهای اقامت طولانی مدت در ماده های 40 تا 43 آیین نامه اجرای قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی تنظیم شده است.

برای کدام اتباع خارجی ، می توان مجوز اجازه اقامت طولانی مدت صادر کرد ؟

– برای اتباع خارجی که حداقل هشت سال بدون وقفه با مجوز اقامت در ترکیه سکونت داشته باشند و یا شرایطی را که وزارت تعیین می کند رعایت کنند، با تایید وزارت، توسط استانداری ها مجوز اقامت نامحدود صادر می شود.

– پناهندگان، پناهندگان مشروط و دارندگان وضعیت حمایت فرعی، دارندگان اجازه اقامت بشردوستانه و کسانی که تحت حمایت موقت هستند، حق انتقال به اجازه اقامت طولانی مدت را ندارند.

اعتبار مجوز اقامت طولانی چند ساله می باشد ؟

مجوز اقامت طولانی مدت به طور نامحدود صادر می شود.

شرایط دریافت مجوز اقامت طولانی مدت چیست؟

برای صدور اجازه اقامت طولانی مدت، اتباع خارجی باید شرایط مندرج در ماده 43 این قانون را داشته باشند.

– داشتن حداقل هشت سال اقامت بدون وقفه در ترکیه، در محاسبه هشت سال بدون وقفه، نیمی از مدت اجازه اقامت دانشجویی مندرج در ماده 38 قانون و کلیه مجوزهای اقامت دیگر محاسبه می شود.

– عدم دریافت کمک های اجتماعی در سه سال گذشته

– داشتن درآمد کافی و منظم برای تامین معاش خود یا خانواده، در صورت وجود

– داشتن بیمه درمانی معتبر.

– تهدیدی برای نظم عمومی یا امنیت عمومی نباشد (به استثنای خارجی هایی که توسط هیئت سیاست های مهاجرت مناسب تشخیص داده می شود)

حقوق ارائه شده توسط اجازه اقامت طولانی مدت:

اتباع خارجی با اجازه اقامت طولانی مدت؛ می توانند از حقوق اعطا شده به اتباع ترکیه بهره مند شوند مشروط بر اینکه حقوق آنها در زمینه تامین اجتماعی به جز الزام به انجام خدمت سربازی، انتخاب و انتخاب شدن، ورود به مشاغل دولتی و معافیت واردات خودرو و مقررات مندرج در بخش ویژه قانون محفوظ است.

دلایل رد، لغو یا عدم تمدید اجازه اقامت طولانی مدت چیست؟

– اگر خارجی یک تهدید جدی برای نظم عمومی یا امنیت عمومی باشد.

– در صورت حضور بیش از یک سال در خارج از ترکیه به دلایلی غیر از بهداشت، تحصیل و یا خدمات عمومی اجباری در این کشور، اجازه اقامت طولانی مدت لغو می شود.

لغو مجوز اقامت طولانی مدت توسط فرمانداری ها انجام می شود.

درخواست مجدد برای خارجیانی که اجازه اقامت طولانی مدت آنها لغو شده است:

درخواست مجدد برای مجوزهای اقامت طولانی مدت لغو شده به کنسولگری های خارج از کشور یا فرمانداری استانی که فرد خارجی در آن واقع شده است، شخصاً یا طبق روال درخواست تعیین شده توسط اداره کل ترکیه انجام می شود.

در درخواست های مجدد، نیازی به اقامت هشت سال بدون وقفه در ترکیه با مجوز اقامت نیست، درخواست ها بر اساس اولویت ارزیابی و حداکثر ظرف یک ماه نهایی می شوند.

خارجیانی که اجازه اقامت طولانی مدت آنها به دلیل اقامت بدون وقفه در خارج از ترکیه برای بیش از یک سال، به استثنای بهداشت، آموزش، خدمات عمومی اجباری در کشورشان یا وظیفه لغو شده است، می توانند برای دریافت مجدد این مجوز اقدام کنند.

اصول مربوط به اخذ تابعیت ترکیه در قانون شهروندی ترکیه به شماره 5901 (TVK) تنظیم شده است.

طبق این قانون، اتباع خارجی که حداقل پنج سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشند، در صورتی که سایر شرایط لازم در قانون را نیز دارا باشند، می توانند تابعیت ترکیه را دریافت کنند.

با این حال،  باید توجه داشت که داشتن این شرایط مندرج در قانون به طور مستقیم به فرد حق شهروندی ترکیه را نمی دهد. مقامات اداری باید پس از درخواست ، ارزیابی مثبت انجام دهند. شخصی که می خواهد تابعیت ترکیه را دریافت کند می تواند به فرمانداری استان محل سکونت خود شخصا یا از طریق نماینده خود مراجعه کند. فرمانداری ابتدا بررسی می کند که آیا فرد خارجی به مدت پنج سال با مجوز اقامت در ترکیه اقامت داشته است یا خیر و سپس ارزیابی می کند که آیا فرد خارجی سایر شرایط ذکر شده در قانون را دارد یا خیر.

به عنوان مثال، اگر متقاضی در مجموع بیش از دوازده ماه در این پنج سال در خارج از کشور بوده باشد، با وجود اینکه از زمان درخواست پنج سال در ترکیه اقامت داشته باشد، درخواست وی رد می شود. علاوه بر این، قانون شهروندی ترکیه به مقامات اداری این اختیار را می دهد که درخواست تابعیت متقاضی را حتی در صورت داشتن تمام شرایط، رد کنند.

  1. تابعیت ترکیه با اجازه اقامت طولانی مدت : اگر متقاضی به مدت پنج سال از تاریخ درخواست بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشد، امکان اخذ تابعیت ترکیه وجود دارد. به این روش اخذ تابعیت ترکیه با اجازه اقامت طولانی مدت یا اخذ تابعیت از روش عمومی گفته می شود.
  2. برای برآورده کردن شرایط ، فرد خارجی باید “اقامت پنج ساله بدون وقفه در ترکیه”، یا اجازه اقامت با خانوادگی در ترکیه برای اخذ مجوز اقامت طولانی مدت را داشته باشد. در غیر این صورت، اقامت پنج سال یا بیشتر در کشور بدون داشتن مجوز اقامت، حق شهروندی را اعطا نمی کند. زیرا سایر انواع اجازه اقامت که نشان دهنده قصد اقامت در ترکیه باشد در نظر گرفته نمی شوند.
  3. در آیین نامه قانون شهروندی ترکیه، اقامت خارجی به دو بخش تقسیم می شود: اقامتی که نشان دهنده قصد اقامت در ترکیه است و اقامتی که نشان دهنده قصد اقامت در ترکیه نیست.
  4. در این زمینه، برخی از مجوزهای اقامت نشان دهنده قصد خارجی برای اقامت در ترکیه نیست، این نوع اقامت ها نمی تواند مبنایی برای اخذ تابعیت عمومی ترکیه محسوب شود.
  5. قانون می گوید که این اقامت باید به مدت 5 سال بدون وقفه باشد. منظور از «بی وقفه» این است که؛ فرد خارجی باید در مدت پنج سال مورد نظر حداکثر دوازده ماه بیرون از کشور اقامت داشته باشد. به عبارت دیگر فرد خارجی در این پنج سال مجموعاً بیش از دوازده ماه از کشور دور نباشد.

در غیر این صورت، درخواست شهروندی خارجی ممکن است رد شود زیرا شرایط اقامت پنج ساله بدون وقفه برآورده نشده است.

2. شرایط درخواست شهروندی ترکیه با اجازه اقامت طولانی مدت در ماده 11 قانون شهروندی ترکیه به شماره 5901 تنظیم شده است.

شرایطی که فرد خارجی  مطابق این قانون باید داشته باشد در زیر توضیح داده شده است.

2.1. بالغ بودن فرد خارجی و داشتن قدرت تشخیص در زمان درخواست تابعیت :

شخص  درخواست کننده خازجی باید بالغ باشد و طبق قوانین ملی ،خود دارای قدرت تشخیص باشد. در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، سن بلوغ هجده سال است. با این حال، در برخی از کشورها مانند قزاقستان، پاکستان و ویتنام، سن بلوغ شانزده سال است. بنابراین، برای یک فرد خارجی که شهروند ویتنامی است، در صورت داشتن شانزده سال سن، به شرط داشتن توانایی تشخیص، امکان درخواست تابعیت ترکیه وجود دارد. از سوی دیگر در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، نیجریه، کویت، می سی سی پی و پورتوریکو سن بلوغ بیست و یک سالگی است. اگر فردی که شهروند یکی از این کشورها است بخواهد تابعیت ترکیه را دریافت کند، به دلیل اینکه طبق قانون کشور خودش بالغ نیست، حتی اگر بالای هجده سال سن داشته باشد، نمی تواند درخواست دهد. از طرفی اگر فرد خارجی فاقد تابعیت باشد بررسی می شود که آیا طبق قوانین ترکیه بالغ و دارای قدرت تشخیص است یا خیر.

2.2. فردی که قصد اقامت در ترکیه را می خواهد از این طریق تابعیت بگیرد باید با رفتار خود تایید کند که تصمیم به اقامت در ترکیه گرفته است. به عبارت دیگر فرد باید نشان دهد که قصد ادامه زندگی در ترکیه را دارد. در غیر این صورت، اگر درخواست صرفا برای اخذ تابعیت باشد، درخواست پذیرفته نخواهد شد. بر اساس ماده 15 آیین نامه اجرای قانون شهروندی ترکیه، فرد خارجی باید دارایی غیرمنقول در ترکیه به دست آورد، تجارت و سرمایه گذاری ایجاد کند، مرکز تجاری و بازرگانی خود را به ترکیه منتقل کند، در محل کار مشروط به مجوز کار، کار کند. متاهل بودن با یک شهروند ترکیه و عضوی از خانواده داشتن درخواست، داشتن مادر، پدر، خواهر و برادر یا فرزندی که قبلا تابعیت ترکیه را به دست آورده و تحصیلات خود را در ترکیه به پایان رسانده باشد نشان دهنده این است که آنها قصد زندگی در ترکیه را دارند.

2.3. خارجی که می خواهد تابعیت ترکیه را با اجازه اقامت طولانی مدت به دست آورد، نباید بیماری ای داشته باشد که سلامت عمومی را به خطر بیندازد. بیماری های عفونی مانند سل و ایدز را می توان به عنوان نمونه هایی از بیماری هایی که سلامت عمومی را به خطر می اندازند، ذکر کرد.

 2.4. داشتن اخلاق خوب در مورد اخذ تابعیت ترکیه با اجازه اقامت طولانی مدت، ماده 11 TVK بیان می کند که خارجی باید دارای اخلاق حسنه باشد. منظور از حسن اخلاق  به این معنی است که فرد خارجی طبق جامعه ترکیه اخلاق حسنه داشته باشد و مرتکب دزدی، کلاهبرداری، عدم صداقت و غیره نشود که برای جامعه قابل تحمل نمی باشد.

2.5. شخصی می خواهد تابعیت ترکیه را از طریق روش عمومی دریافت کند باید توانایی صحبت کردن به زبان ترکی  را داشته باشد . دلیل اصلی این شرط این است که فرد خارجی بتواند در ترکیه زندگی کند و با جامعه سازگار شود. در واقع، این شرط در آیین نامه اجرای قانون شهروندی ترکیه به عنوان توانایی صحبت کردن به زبان ترکی در سطحی که به فرد اجازه می دهد با زندگی اجتماعی سازگار شود، بیان شده است. اینکه آیا فرد خارجی به اندازه کافی ترکی صحبت می کند توسط کمیسیون بررسی درخواست ارزیابی می شود.

2.6. داشتن درآمد کافی ، فرد خارجی باید دارای شغل و درآمد  باشد که بتواند نیاز های خود و وابستگانش را جهت زندگی در ترکیه برطرف کند.

درخواست شهروندی فرد خارجی که هیچ درآمد یا شغلی ندارد ، ممکن است رد شود. زیرا برای ادامه زندگی در ترکیه فرد باید درآمد کافی داشته باشد و یا دارای شغل باشد.

 2.7. عدم وجود مانع از نظر امنیت ملی و نظم عمومی، خارجی متقاضی تابعیت نباید دارای وضعیتی باشد که از نظر امنیت ملی و نظم عمومی مانعی ایجاد کند. با این شرط قرار بود از اخذ تابعیت کسانی که به فعالیت های مخل نظم عمومی مانند قاچاق مواد مخدر و اسلحه می پردازند جلوگیری شود.

 3. چگونه برای درخواست اجازه اقامت طولانی مدت ترکیه اقدام کنیم؟ برای اخذ تابعیت ترکیه با اجازه اقامت طولانی مدت، متقاضی باید فرمی را پر کرده و مدارک مورد نیاز را آماده کند.  شماره شناسایی خارجی (TR)به عنوان مبنا در نظر گرفته شده است. بنابراین، خارجیانی که شماره شناسایی خارجی ندارند و در ترکیه اقامت ندارند، نمی توانند برای شهروندی اقدام کنند. فرد خارجی می تواند شخصا یا از طریق نماینده خود به فرمانداری محل سکونت خود مراجعه کند.

4. اعتراض به تصمیم رد درخواست شهروندی ، درخواست شهروندی اتباع خارجی که دارای شرایط ذکر شده در بالا هستند توسط اداره بررسی و تصمیم گیری می شود. در برخی موارد، دولت ممکن است به دلایل مختلف تصمیم به رد این درخواست‌ها بگیرد. دلیل رد درخواست ممکن است دلایلی مانند عدم احراز شرایط مندرج در قانون،  مدارک ناقص یا نادرست یا تصمیم به رد بخاطر صلاحدید اداره  می باشد. در هر صورت، اتباع خارجی که درخواست شهروندی آنها رد می شود، در صورتی که به غیرقانونی بودن  این تصمیم معتقد باشند، می توانند برای رد درخواست شهروندی خود شکایت کنند.

از آنجا که تصمیم به رد درخواست شهروندی یک اقدام اداری است، قابل بررسی قضایی است. بر این اساس، خارجی که درخواست او رد می شود; ظرف 60 روز از ابلاغ رای رد می تواند دعوای ابطال را مستقیماً در دادگاه اداری مطرح کند. قبل از اقامه دعوی ابطال می توان ظرف 60 روز درخواست اداری با درخواست حذف رأی رد داد. این برنامه دوره تشکیل پرونده اداری را که شروع به اجرا کرده است متوقف می کند. اگر ظرف 30 روز به این درخواست پاسخ داده نشود، درخواست رد شده تلقی می شود. در صورت رد درخواست، امکان طرح دعوای ابطال وجود دارد.

5. سؤالات متداول آیا برای استخدام وکیل در دادگاه های اداری الزامی وجود دارد؟

قوانین ترکیه به طرفین اجازه می دهد که شخصاً در دادگاه ها دفاع و وکالت کنند و برای طرفین به استثنای برخی موارد اجباری نیست که برای وکالت در دادگاه ها وکیل بگیرند. در این زمینه هیچ الزامی برای استخدام وکیل حقوقی اداری در دادگاه های اداری وجود ندارد.

اما به دلایلی از جمله ساختار پیچیده قانون اداری و قانون آیین دادرسی اداری، در صورتی که رسیدگی به دعوا توسط غیر وکیل انجام شود، ممکن است اشتباهات جبران ناپذیری بوجود آید. به منظور جلوگیری از ضایع شدن حقوق در فرآیند عدالت اداری که شامل مقررات بسیار دقیقی است، توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی از وکلای شاغل در حوزه «حقوق اداری» حمایت حقوقی بگیرید.

درخواست شهروندی من رد شد. آیا می توانم دوباره درخواست کنم؟

حتی اگر درخواست شهروندی شما قبلاً رد شده باشد، می‌توانید با مراجعه به فرمانداری محل سکونت خود، در صورت رعایت شرایط مورد نیاز قانون، درخواست ارزیابی مجدد وضعیت شهروندی خود کنید.

در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه با مشاوران متخصص ما در این زمینه تماس حاصل فرمایید.

پیام بگذارید

X