کارت فیروزه ای را چه کسانی می توانند دریافت کنند؟

در راستای سیاست های بین المللی وزارت کار کشور ترکیه ؛ کارت فیروزه ای به خارجیانی اعطا می شود که درخواست آنها با توجه به سطح تحصیلات، تجربه حرفه ای، مشارکت در علم و فناوری، تاثیر فعالیت یا سرمایه گذاری آنها در ترکیه بر اقتصاد و اشتغال کشور، مطابق سیاست گذاری وزارت کار و روش ها و اصول تعیین شده توسط آنها مناسب است.

مقررات ذکر شده در این مقاله در مورد خارجیانی که تحت حمایت موقت هستند اعمال نمی شود.

مدت اعتبار اولین کارت فیروزه ای صادر شده برای فرد خارجی سه سال می باشد. به این دوره سه ساله، دوره انتقال می‌گویند.

وزارت کار می تواند اطلاعات و اسناد مربوط به فعالیت های انجام شده را از کارفرما یا خارجی در طول این مدت درخواست کند. سابقه سه ساله فعالیت شخص، مطابق با ماده 15 مقررات اعطای کارت فیروزه ای در طول این مدت از بین  نمی رود، پس از درخواست کارت فیروزه ای توسط فرد خارجی مدت اعتبار سه ساله از روی کارت حذف  و کارت فیروزه ای نامحدود صادر می شود. این درخواست باید از صد و هشتاد روز قبل از انقضای اعتبار کارت انجام شود. پس از اتمام تاریخ انقضا ، درخواست  برای کارت فیروزه ای با اعتبار نامحدود رد خواهد شد و کارت فیروزه ای نامعتبر خواهد بود.

با توجه به مقررات قانون کارت فیروزه ای ، به همسر و فرزندان وابسته به دارنده کارت فیروزه ای برگه ای  داده می شود که نشان می دهد آنها خانواده دارنده کارت فیروزه ای هستند و جایگزین مجوز اقامت می شود. علاوه بر این، دارنده کارت فیروزه ای از حقوق ارائه شده توسط مجوز کار نامحدود خارجی بهره مند می شود.

در درخواست کارت فیروزه ای؛ کسانی که مطالعات بین المللی پذیرفته شده در زمینه دانشگاهی دارند ،یا  در یک زمینه استراتژیک برای کشور ترکیه، در علم، صنعت و فناوری ، یا کسانی که انتظار می رود به سهم خود کمک قابل توجهی به اقتصاد ملی از نظر صادرات، اشتغال و یا ظرفیت سرمایه گذاری خارجی می کنند واجد شرایط در نظر گرفته می شوند. دارنده این کارت حق اقامت دائم ترکیه را برای خود ، همسر و فرزندان اجازه کار در ترکیه را برای خود ، بدست می آورد.

دارنده گان کارت فیروزه‌ای ، از تمام حقوق شهروندی ترکیه بهره مند می شوند و فقط حق انجام خدمت سربازی و رای دادن را ندارند.

اتباع خارجی دارنده کارت فیروزه ای از حق پروانه کار نامحدود ترکیه بهره‌مند می‌شوند.

دارندگان کارت فیروزه‌ای ترکیه پس از ۵ سال می‌توانند برای دریافت تابعیت ترکیه اقدام کنند. پس از دریافت حق تابعیت کودکان زیر ۱۸ سال، آن‌ها بلافاصله شهروند ترکیه می‌شوند و همسران آن‌ها پس از ۳ سال شهروند ترکیه خواهند شد.

اگر در مورد نحوه دریافت کارت فیروزه ای سوالی دارید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

پیام بگذارید

X