کشورترکیه در بازار صادراتی جهان نقش برجسته‌ای ایفا می کند و همواره سعی در افزایش صادرات و کاهش واردات خود می‌باشد. باید به این نکته توجه ویژه کرد که  واردات به کشور ترکیه کنترل می‌شود و هر کالایی را نمی توان بی رویه وارد این کشور کرد. زیرا دولت ترکیه سعی می کند ، فقط کالاهایی وارد خاک ترکیه شود که در این کشور تولید نمی‌شود و یا بازار راکدی دارند. اگر نسبت به واردات کالایی که در کشور ترکیه بسیار نادر است اقدام کنید ، دولت ترکیه به شدت از شما حمایت می‌کند و  به سادگی می توانید در این کار موفق شوید.

کشور ترکیه در صنعت کشاورزی و دامداری بسیار فعال می باشد و صادرات محصولات این صنایع به کشور ترکیه بسیار دشوار است و اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

برخی از اقلام مهم وارداتی به کشور ترکیه عبارتند از :

• نفت خام

• طلای خام

• زغال سنگ

• دارو

• اشیای عتیقه و باستانی

• تجهیزات سنجشی

• موتورهای پیستونی

قوانین گمرک کشور ترکیه برای صادرات :

ترکیه در سال ۱۹۹۶ به اتحادیه گمرکی اروپا پیوست است . دولت ترکیه در نتیجه قرار دادهای اتحادیه اروپا و نظام گمرکی خود ، حقوق گمرکی را برای اعضا به صفر رسانده است .

اگر چه ترکیه در حال حاضر برخی از اقلام و محصولات خاص  را مستثنی قرار داده  است و تعرفه‏ مصوب برای این اقلام غالباً بیشتر از تعرفه‏ های گمرکی مشترک است.

چه کسانی از پرداخت کارمزدهای واردات و صادرات معاف می باشند؟

در صورت واردات یا صادرات کالاهای سرمایه ای ، برخی از مواد خام ،  برای مؤسسات و شرکت ‏های دولتی ترکیه و محصولاتی که دولت برای سرمایه گذاری در ترکیه آنها را به عنوان مشوق سرمایه گذاری معرفی کرده است.

با توجه به توافقات اتحادیه اروپا وکشور ترکیه ، حقوق گمرکی ، کدهای تعرفه ‏های گمرکی و شرح کالاهای مختلف ، نرخ‏ تعرفه ها مطابق با مقررات تعریف شده شورای اتحادیه اروپا بوده و و از ابتدای سال ۱۹۹۸ معتبر می‏باشد .

ابرازهای تشویقی را قوانین و مصوبات مربوطه مشخص كرد‏ه است و در روزنامه های رسمی منتشر می‏شود . معاونت خزانه داری و تجارت خارجی مسئولیت اقدام و سرپرستی برنامه ‏های تشویقی را بر عهده دارد .

کشور تركیه سیستم اخذ مجوز برای واردات را از  ژانویه سال ۱۹۹۰ منسوخ اعلام كرد . در نتیجه، واردات تمامی كالاها ( به استثنای كالاهای منتخب و كالاهای ممنوع ) آزاد می باشد .

واردات کالاهای ممنوعه به ترکیه به شرح زیر می باشد:

واردات تجهیزات مخابراتی ، نیازمند اخذ موافقت قبلی مسوولان و مقامات پست و تلگراف و تلفن تركیه است .

برای واردات كالا های حساس نیز اخذ اجازه واردات ضروری است .

برای حمایت از تولید داخلی در مقابل نوسانات قیمت ‏های جهانی ،واردات شیر خشک کنترل می شود .

طبق پروتكل مونترال ، واردات مواد و اشیای تهدیدكننده و از بین برنده لایه اوزون ممنوع است .

واردات پودرهای انرژی زا ، مواد منفجره ، فیوزها و چاشنی‏ ها انفجاری و انواع مهمات ممنوع است .

واردات محصولات غذایی ، دارویی ، دامپزشكی ، محصولات كشاورزی ، تغذیه دام و زغال سنگ مشمول كنترل كیفیت می‏باشد .

اداره گمرک هر کشور جهت رشد بازار صادرات و واردات خود ، برخی قوانین و مقررات را در این حوزه وضع می‌کند. زیرا وضع قوانین درست توسط متخصصان یک حوزه می تواند به رشد اقتصادی آن کشور کمک نماید.

بر خلاف تصورات اشخاص قوانین گمرکی ترکیه، صادرات به این کشور را محدود نکرده ؛ بلکه با نظارت بر آن، مسیری رو به رشد نشان می دهد.

چه کسانی میتوانند در ترکیه به واردات و صادرات کالا بپردازند؟

طبق قانون تجارت بین الملل ترکیه افراد حقیقی و حقوقی و شرکت هایی که کد مالیاتی از اداره مالیات ترکیه دریافت کرده اند.

قوانین ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه:

درکشور ترکیه ۲۱ منطقه آزاد تجاری و صنعتی وجود دارد و به دلیل وجود تسهیلات زیر بنایی قوی و معافیت های قانونی و مالیاتی مختلف ، نظر سرمایه گذاران و تجار خارجی به این مناطق آزاد جلب شده است .

مهم ترین بخش های قانون مناطق آزاد ترکیه  که شامل مزایا و معافیت های موجود در این مناطق هستند ، عبارتند از :

معافیت مالیاتی : درآمد های حاصل از فعالیت های تولیدی در مناطق آزاد از مالیات بر درآمد معاف هستند .

امکان حضور دراز مدت در مناطق آزاد و تجاری ترکیه :

واحد های تجاری و اداری موجود در مناطق آزاد ترکیه ، به مدت ۱۰ سال برای فعالیت های تجاری و ۲۰ سال برای فعالیت های تولیدی اجاره داده می شوند ، ولی درصورتیکه سرمایه گذار شخصا اقدام به احداث واحد تجاری یا اداری نماید ، قرارداد اجاره برای فعالیت های تجاری ۲۰ ساله و برای فعالیت های تولیدی ۳۰ ساله خواهد بود. قرارداد ها تا ۹۹ سال قابل تمدید می باشد و با مراجعه به سازمان های مربوطه می توان نسبت به تمدید آن اقدام کرد .

معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده برای کالا ها و مواد اولیه ای که از دیگر کشور ها وارد منطقه آزاد ترکیه می شوند در نظر گرفته شده است .

انتقال نقدینگی : درآمد های حاصل از فعالیت در مناطق آزاد به راحتی و با آزادی کامل قابل انتقال به داخل خاک ترکیه ، ایران و یا سایرکشور ها می باشد و نیاز به اخذ مجوز خاصی ندارد .

زیرساخت ها : زیرساختهای موجود در مناطق آزاد ترکیه بسیار پیشرفته بوده و با حداقل بوروکراسی ، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد . اکثر مناطق آزاد در کنار بنادر بزرگ ترکیه قرار گرفته است که امکانات حمل و نقل دریایی را هم فراهم آورد .

قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ترکیه:

قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی ترکیه در ۷ ماده تنظیم و دارای یک آیین نامه اجرایی می باشد . آیین نامه این قانون نیز خود شامل ۴ بخش و ۱۳ ماده است که در ماده سوم این قانون ، اصول سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ترکیه به شرح زیر تنظیم شده است:

آزادی سرمایه گذاری و معاملات داخلی : سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری مستقیم در خاک کشور ترکیه ، یا انجام معامله با سرمایه گذاران داخلی ترکیه آزاد هستند .

سلب مالکیت و مصادره : اموال سرمایه گذاران خارجی سلب مالکیت یا مصادره نخواهد شد مگر برای اهداف و مصالح عمومی که در این صورت نیز مطابق فرآیند های قانونی ، خسارت های وارده جبران خواهد شد .

خروج اموال : سرمایه گذاران خارجی برای خارج کردن اموال خویش از ترکیه کاملا آزاد خواهند بود .

مالکیت اموال غیرمنقول : سرمایه گذاران خارجی برای مالکیت اموال غیرمنقول در خاک کشور ترکیه محدودیت و ممانعتی نخواهند داشت .

حل اختلاف : چنانچه در جریان سرمایه گذاری هر گونه اختلافی به وجود بیاید ، سرمایه گذار خارجی می تواند به دادگاه های رسمی کشور ترکیه مراجعه نماید .

ارزش گذاری سرمایه غیرنقدی : سرمایه های غیرنقدی سرمایه گذاران خارجی بر اساس قانون تجارت ترکیه ارزش گذاری می شوند .

استخدام کارکنان خارجی : شرکت های خارجی موضوع این قانون ، می توانند اتباع خارجی را که از وزارت کار و امنیت اجتماعی دارای مجوز کار و فعالیت هستند به استخدام شرکت درآورند .

افتتاح دفتر نمایندگی : به شرکتهای خارجی به صورت قانونی اجازه داده می شود که دفاتر نمایندگی خویش را مطابق قانون افتتاح کنند .

پیام بگذارید

X