طبق قانون شماره 5510 بیمه کارفرمایان خارجی، کارگران مستقل و شرکای شرکت؛

کسانی که خارج از حیطه نهادهای تامین اجتماعی که به موجب قانون و بر اساس اختیارات قانون تعیین شده است، به صورت مستقل به نام خود و به حساب خود بدون وابستگی به کارفرمایی کار می کنند بیمه آنها ، Bağ-Kur محسوب می شوند.

طبق قانون شماره 5510 ، ماده 4، بند 1 ، بند (ب) بیمه شده محسوب می شوند.

چه کسانی در حیطه ماده4 بند ب در نظر گرفته می شود؟

  1. کسانی که خارج از حیطه قانون و اختیارات قانونی تامین اجتماعی برای موسسات ، شرکت ها و … مستقلاً به نام خود و شخصا بدون داشتن تعهد و قراردادکاری برای کارفرمایی کار می کنند.
  2.  اصناف و صنعت گران و سایر کسانی که برای خود کار می کنند، کسانی که به دلیل درآمد تجاری یا خوداشتغالی، پرداخت کننده مالیات بر درآمد هستند و کسانی که از مالیات بر درآمد معاف هستند، کسانی که به طور مقتضی در سازمان های قانونی و اتاق اصناف پیشه وران خود ثبت نام کرده اند.
  3. شرکای شرکت های تعاونی (Kollektif şirketlerin ortakları)
  4. شرکای شرکت های سهامی خاص با مسئولیت محدود

(Adi komandit şirketlerin komandite ve komanditer ortakları

  • شرکای شرکت ها با مسئولیت محدود (Limited şirket ortakları)
  • شرکای شرکت های مختلط با مسئولیت محدود که سرمایه آنها به سهام تقسیم می شود

 (Sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin komandite ortakları)

  • Donatma iştirakleri ortakları
  • شرکای موسس و اعضای هیئت مدیره شرکت های سهامی
  • اتباع خارجی که شهروند جمهوری ترکیه نیستند و از تاریخ 2000/10/04 به بعد فعالیت تجاری در کشور ترکیه دارند.

در مفاد بند (e) ماده 6 قانون شماره 5510 در خصوص اجرای بیمه کوتاه مدت و بلند مدت آمده است: «افرادی که توسط هر سازمانی که در یک کشور خارجی و از طرف آن سازمان برای کار به ترکیه اعزام می شوند و مستنداتی مبنی بر اینکه مشمول بیمه اجتماعی در کشور خارجی هستند و کسانی که به طور مستقل در ترکیه از طرف خود و به حساب خود کار می کنند و کسانی که در خارج از کشور اقامت دارند و مشمولان قانون تامین اجتماعی آن کشور گفته می شود،طبق ماده های 4 و 5 بیمه شده محسوب نمی شوند.

طبق قانون شماره 5510 بیمه های تامین اجتماعی و بیمه سلامت عمومی، کسانی که در ترکیه به صورت آزاد اشتغال دارند و کسانی که در خارج از کشور اقامت دارند و مشمول قانون تامین اجتماعی آن کشور هستند، بیمه شده محسوب نمی شوند.

  • کسانی که در ترکیه کار آزاد دارند اما قبل از این کار به مؤسسات تأمین اجتماعی در کشوری که شهروند آن هستند حق بیمه پرداخت کرده اند و یا همچنان به پرداخت حق بیمه ادامه می دهند و یا بازنشسته هستند و به سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه پرداخت کرده اند.ترجمه مدارک خود را به ادارات استانی ما ارائه کنند. سندی که نشان می دهد مستمری دریافت کرده اند، مشمول بیمه اجباری در محدوده ماده 4/B قانون شماره 5510 (Bağ-Kur) نمی شوند.
  • کسانی که شغل مشمول سازمان تامین اجتماعی در کشور تابعیت خود ندارند، بازنشسته این سازمان ها نیستند یا به طور مستقل (شغل آزاد) در بین افرادی که در کشور خود موسسه تامین اجتماعی ندارند، در ترکیه کار می کنند. در محدوده ماده 4/B قانون شماره 5510 (Bağ-Kur) بیمه شوند.
  •   کسانی که به طور مستقل در ترکیه کار می کنند، و وضعیت خود را مستند نمی کنند، ثبت نام بدون تحقیق بیشتر انجام می شود.

پیام بگذارید

X