ارسال وجه بدون نوشتن توضیحات در بخش مربوطه چه مشکلاتی را درصورت بروز اختلاف در حساب بوجود می آورد؟

آیا پول ارسال شده بدون توضیح به عنوان پرداخت بدهی تلقی می شود؟

افراد هنگام دادن قرض به شخصی دیگر از طریق EFT/ (کانال انتقال بانکی) ارسال وجه را انجام می دهند، اما زمانی که نمی توانند قرض داده شده را پس بگیرند، به اقدامات قانونی متوسل می شوند.

شخصی که پول به حساب او واریز شده قبول نمی کند که آن پول را به عنوان قرض از فرستنده دریافت کرده و مدعی می شود وجه ارسالی از طرف فرستنده به عنوان قرض فرستنده به او می باشد.

در ماده 102 قانون تعهدات شماره 6098 آمده است: «در مواردی که توضیح معتبر قانونی نوشته نشده و یا در فیش واریزی شفافیت وجود نداشته باشد، پرداخت بدهی معوقه تلقی می شود.

بر اساس آیین نامه قانون تعهدات، نقل و انتقال وجه و تراکنش EFT که بدون توضیح انجام می شود به معنای پرداخت بدهی موجود است.

هنگام ارسال پول برای هر شخصی، نوشتن یک توضیح واضح و قابل فهم در قسمت توضیحات مفید است، مانند ‘پول قرض داده شده’، ‘ارسال به عنوان بازپرداخت بدهی یا وام’.

راهی که در این مواقع پیش رو دارید؟

از آنجایی که پول ارسال شده بدون توضیح به عنوان پرداخت بدهی تلقی می شود، در صورتی که برای استرداد وجه ارسالی خود اقدام کنید، بار اثبات بر عهده شماست.

ابزارهای مختلفی برای اثبات ادعا وجود دارد مانند حساب‌های جاری شرکت، سوابق تلفن، پیامک، پیام‌های واتساپ و جابجایی ایمیل که می‌تواند برای اثبات اینکه پول به عنوان پرداخت بدهی ارسال نشده است، بلکه برای بازگرداندن (قرض داده شده )یا به اشتباه ارسال شده است، استفاده می‌شود.

 اگر شواهد به اندازه کافی قوی باشد، قاضی اجازه شنیدن اظهارات شاهدان را میدهد.

 می توانید با پیگیری مراحل اجرایی علیه بدهکار درخواست استرداد وجه ارسالی خود را داشته باشید. در صورت اعتراض بدهکار به دستور پرداخت ظرف مدت 7 روز باید دادخواست ابطال اعتراض اقامه شود. از آنجایی که به این پرونده ها  در دادگاه های عمومی رسیدگی میشود، مورد رسیدگی تفصیلی نیز قرار خواهد گرفت، زمان رسیدگی به این پروندها یکی دو سال به طول می انجامد.

پیامک ها و پیام ها به عنوان شواهد تلقی می شوند ، پیام ها باید به عنوان مدرک در نظر گرفته شوند.

سوابق پیامک ارسالی با سوابق روی تلفن مقایسه می شود، در صورت سازگاری سوابق، آنها به عنوان مدرک پذیرفته می شوند و بر اساس این موارد، قضاوت انجام می شود.

ضمن اینکه سوابق پیامکی ارسالی شاکی باید با سوابق تلفن شاکی مقایسه شود و در صورت تطابق سوابق به عنوان مدرک پذیرفته شود و بر اساس نتیجه تحقیق، صدور رأی به صورت کتبی انجام می شود.

درخواست ابطال اعتراض :

 انتقال وجه انجام شده باید ثابت کند که برای پرداخت بدهی در نظر گرفته شده است در صورت عدم پذیرش رای دادگاه محلی توسط متهم ، پرونده به دایره خصوصی جهت بررسی  ارجاع داده می شود.

در صورت مواجه با چنین مشکلی می توانید با مشاوران متخصص ما تماس حاصل فرمایید.

پیام بگذارید

X