آیا مهریه قانونی است؟

مهریه چیست؟ مهریه در شریعت اسلام مال یا پول معینی است که شوهر در ضمن عقد نکاح تعهد می دهد یا در حین استمرار آن و گاه در صورت فسخ آن را به زن پرداخت کند.

بر خلاف شیربها ، مهریه شرط ازدواج نیست و در اثر ازدواج به خود زن تعلق می گیرد نه مانند شیربها که به خانواده زن پرداخت می شود.

در رویه ثابت دیوان عالی کشور، مهریه به دادن مال، پول یا چیزی که ارزش اقتصادی معینی دارد گفته می شود که شوهر در زمان عقد یا در حین ادامه آن یا در صورت فسخ ازدواج به زن می دهد.

ماهیت حقوقی مهریه در حقوق ترکیه:

در حقوق ترکیه، رای دادگاه عالی در مورد مهریه در سال 1959 صادر شد.

در این موضوع توضیح داشته بود که در قانون مدنی برای هدیه دادن زن و شوهر به یکدیگر منعی وجود ندارد.

ضمناً بیان شده است که اگر موعد مقرر برای پرداخت مهریه زمان طلاق باشد و طلاق زوجین بعد از تصویب قانون مدنی واقع شود، موجب عدم پرداخت مهریه نمی شود.

در حقوق ترکیه، قراردادهای مربوط به مهریه، قراردادهای حقوق خصوصی هستند. در این زمینه، محدودیت های ماده 27 قانون تعهدات ترکیه که در مورد عقود معتبر است، در مورد قراردادهای مربوط به مهریه نیز جاری است.

دیوان عالی کشور در رای خود قراردادهای مربوط به جهیزیه را قراردادهای وقف تعریف کرده است. ديوان عالي كشور تصريح كرده است كه مهريه غرامت طلاق و اقدامي براي جلوگيري از طلاق نيست و متناقض با نظم عمومي نخواهد بود.

عناصر توافق نامه اهداء؛مبتنی بر دلیل اهداء و وجود قرارداد می باشد، و توافق ارزشمندی است.

قرارداد اهداء قراردادی است که به یک طرف بدهی تحمیل می کند. علاوه بر این، بخشش یک قرارداد توافقی است. اگر موضوع بخشش از دارایی موجود بخشش کننده بیشتر شود، بخشش نیست، بلکه صحبت تصرف بعد از مرگ به میان می آید .

انواع مهریه

مهریه ای را که طرفین تعیین می کنند، مهریه müsemma می گویند. اگر مهریه از طرف طرفین تعیین نشود یا طرفین تصمیم بگیرند که مهریه داده نشود به آن مهریه misil  گفته می شود.

مهریه ای که در ضمن عقد پیش پرداخت می شود، مهریه muacceldir است.

لازم نیست تمام مهریه در دوران عقد پرداخت شود. در دوران عقد می توان قسمتی از مهریه را پیش پرداخت و قسمت باقیمانده یا حتی کل آن را در سررسید پرداخت کرد. اگر در ضمن عقد مقرر شود که مهریه بعداً پرداخت شود، به آن مهریه سررسید گفته می شود. در حالی که ممکن است مهریه برای مدت معینی توسط طرفین تعیین شود، برای مدت نامحدودی مانند فوت شوهر نیز قابل تعیین است. در این صورت زن نمی تواند قبل از سررسید مهریه را مطالبه کند.

پس گرفتن مهریه :

در ماده 295 قانون تعهدات ترکیه؛ «در صورت وقوع یکی از حالات زیر، مهریه دهنده می‌تواند مهریه یا قول مهریه را فسخ کرده و درخواست استرداد موضوع مهریه به میزان ثروتمند شدن مهریه گیرنده از تاریخ پرداخت شده را مطرح کند:

 1. اگر مهریه گیرنده مرتکب جرم سنگینی علیه مهریه دهنده یا یکی از بستگان او شده است.

 2. در صورتی که مهریه گیرنده به طور قابل ملاحظه ای بر خلاف تعهدات ناشی از قانون نسبت به مهریه دهنده یا یکی از اعضای خانواده او عمل کرده باشد.

 3. در صورتی که مهریه گیرنده بدون دلیل موجه به تعهد خود عمل نکرده باشد. با این شرایط می توان مهریه را پس گرفت.

در ماده 296 قانون تعهدات ترکیه؛ «متعهد کننده می تواند در موارد زیر از قول خود منصرف و از وفای به آن خودداری کند:

 1. در صورت وجود یکی از دلایلی که می تواند استرداد مال وقفی را درخواست کند.

 2. در صورتی که وضع مالی او به حدی تغییر کرده باشد که متعاقباً وفای به عهد برای او بسیار مشکل شود.

 3. اگر پس از وعده بخشش، تعهدات خانوادگی جدیدی به وجود آمده یا این تعهدات به طور قابل توجهی سنگین شده است.

تمهیدی وجود دارد اگر متعهد به عفو ناتوان از ادای دین خود تشخیص داده شود یا ورشکسته اعلام شود، تکلیف ادای او ساقط می‌شود.». در صورت وقوع شرایط مندرج در قانون، ممکن است مهریه مسترد شده و پرداخت نشود. در این صورت رابطه حقوقی بین دهنده مهریه و گیرنده مهریه از بین می رود.

رای ديوان عالي كشور  نسبت به زني كه مقصر جدي تشخیص داده شود و نسبت به وحدت خانواده بي احترامي كرده باشد بر این است که نمي تواند مطالبه مهريه نماید.

  در این بیانیه آمده است که اگر مهریه گیرنده به تعهدات قانونی خود در قبال مهریه دهنده یا خانواده‌اش عمل نکند یا اساساً به وظایف خود عمل نکند، مهریه دهنده می‌تواند از حق استرداد استفاده کند.

دیون و مطالبات ناشی از مهریه در صورت فوت به ورثه یکی از زوجین می رسد. در صورت فوت زوج، زوجه می تواند مهریه را از ورثه شوهر مطالبه کند.

پیام بگذارید

X