مالیات بر شرکت ها(Kurumlar vergisi)

مالیاتی است که از سود کسب شده توسط شرکت ها در طول یک سال مالی دریافت می شود.

مؤسساتی مالیات پرداخت میکنند که دارای شخصیت حقوقی باشند. از آنجایی که شرکت های انفرادی دارای شخصیت حقوقی نیستند، مالیات بر شرکت به آنها تعلق نمی گیرد.

شرکت های سهامی (Anonim Şirketler)

شرکت های محدود (Limited Şirketler)

شرکت های تضامنی با سرمایه تقسیم شده به سهام(Sermayesi Paylara Bölünmüş Komandit Şirketler)

تعاونی ها (Kooperatifler)

مشارکت های تجاری(İş Ortaklıkları)

انجمن ها و شرکت های بنیادی که برای اهداف اقتصادی تأسیس شده اند

(İktisadi Amaçla Kurulmuş Dernek ve Vakıf Şirketler)

مؤسسات عمومی اقتصادی (İktisadi Kamu Kuruluşları)

طبق قانون مالیات بر شرکت ها، شخصی که حقوقی محسوب میشود دارای تعهداتی است. اما این تعهدات در همان قانون به دو بخش کامل و محدود تقسیم می شود.

تمامی موسسات قانونی مستقر در ترکیه کلیه سودهای کسب شده آنها (اعم از داخلی و خارجی)  ، مشمول مالیات شرکت می باشند. (Tam Mükellefiyet)

شرکت های قانونی که محل کار آنها در ترکیه واقع نشده اند ولی در ترکیه فعالیت می کنند، فقط از سود حاصل از فعالیت آنها در ترکیه مالیات تعلق می گیرد.

(Dar Mükellefiyet)

مالیات شرکتی چگونه محاسبه می شود؟

طبق ماده 40 قانون مالیات بر درآمد، مالیات بر اساس مبلغی که پس از کسر هزینه های تعیین شده در قانون از درآمد ناخالص به دست آمده شرکت محاسبه می شود.

ماده 32 قانون مالیات بر شرکت ها تعیین می کند که چه میزان از درآمد محقق شده مشمول مالیات می شود.

در حالی که مالیات شرکت ها برای سال های 2018، 2019 و 2020، 22 درصد بود، و برای سال 2021، 25 درصد بود. نرخ مالیات شرکت ها طبق ماده 13 قانون مربوطه برای سال 2022، 23 درصد تعیین شده بود.

نرخ مالیات ممکن است برای شرکت های مشمول مشوق ها یا شرکت هایی که مالیات خود را طبق ضوابط اعلام شده از سوی سازمان درآمد در برخی دوره ها پرداخت می کنند، با نرخ های مختلف و با تخفیف محاسبه شود.

شرکت‌ها برای تمام شعب، دفاتر و کارگاه‌های خود اظهارنامه جداگانه تنظیم نمی‌کنند، بلکه درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های خود را با یک اظهارنامه تحت یک تعهد واحد پرداخت می نمایند.

در صورتی که شرکت در طول سال مالی ضرر ده باشد، می تواند این زیان را در پایه مالیاتی سال مالی بعد نشان دهد و از مبلغ مشمول مالیات کسر کند، اما حداکثر ضرر پنج سال قبل قابل قبول می باشد.

پیام بگذارید

X