نحوه تقسیم ارث موضوع بسیار مهمی برای هر سرمایه گذاری است و سرمایه گذاران در حوزه املاک و مستغلات توجه ویژه به قوانین ارث در ترکیه دارند، همچنین ممکن است این سوال مطرح شود که با خرید خانه در ترکیه به عنوان یک فرد خارجی در مقایسه با شهروندان ترک حقوق تقسیم ارثیه چگونه خواهد بود.

مروری بر قوانین موجود در ارتباط با ارث برای اتباع خارجی در ترکیه خواهیم داشت:

ماده 20 قانون شماره 5718 حقوق بین الملل خصوصی و آیین دادرسی (MÖHUK) برای این موضوع که قانون کدام کشور در مورد اختلافات ناشی از حق ارث اعمال خواهد شد، تنظیم شده است.

در رابطه با اموال غیرمنقولی که در ترکیه هستند، تقسیم ارث، تابع قانون کشور ترکیه خواهد بود. یعنی برای اجرای قانون تقسیم ارث فرد متوفی، اموال بر اساس منقول یا غیرمنقول بودند تفکیک می‌شوند.

املاک و مستغلات؛

اگر اموال موجود در ارث یک ملک غیر منقول واقع در ترکیه باشد(از قبیل زمین، خانه، مغازه)، قانون ترکیه مستقیماً در مورد ارث اعمال می شود.

به عبارت دیگر، در صورت ارث بردن از ملک، مقررات قانون ترکیه اعمال می شود، صرف نظر از اینکه فرد خارجی شهروند کدام کشور باشد.

از نظر اموال منقول؛

اما اگر اموال منقول مانند خودرو، پول یا جواهرات به عنوان ارث وجود داشته باشد، قانون ملی متوفی اعمال خواهد شد. به عبارت دیگر، متوفی شهروند هر کشوری باشد، مقررات آن کشور در مورد ارث اعمال می شود.

از نظر دارایی؛

مقررات مربوط به تصاحب و تقسیم ارث تابع قانون کشوری است که ارث در آن واقع شده است. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه دارایی های متوفی که به آن ارث می گویند در کدام کشور قرار گرفته است، قوانین آن کشور در مورد نحوه تملک و تقسیم ارث اعمال می‌شود.

در واقع قانون ملی وصیت‌کننده در رابطه با دارایی‌ها صادق است نه وراث.همچنین توجه داشته باشید، در صورت عدم وجود وارث برای متوفی ارث موجود برای دولت می باشد.

طبق احکام دادگاه عالی ترکیهفرد تبعه خارجی باید واجد شرایط ارث بردن نیز باشد.

قانون ارث در ترکیه

 متوفی از لحظه فوت، تمامی اموال، طلب ها و بدهی هایش را به ورثه قانونی خود یا ورثه تعیین شده در وصیت نامه انتقال می دهد. قوانین ارث در ترکیه برای افراد خارجی تفاوتی با قوانینی که برای یک شهروند ترک تعریف شده است ندارد.

نحوه تقسیم ارث در ترکیه و تفاوت آن با ایران

 تقسیم اموال در این کشور بین ورثه قانونی انجام می شود و چنانچه شخص در زمان حیات، وصیت نامه رسمی تنظیم کند، دولت ترکیه مطابق آن عمل خواهد کرد. در شرایطی که متوفی وصیت نامه ای نداشته باشد، اموال او به نسبت های تعیین شده در قانون ارث ترکیه بین وراث قانونی تقسیم خواهد شد.

در ترکیه ورثه قانونی همانند ایران شامل همسر، فرزندان، پدر و مادر و… میباشد اما از نظر دریافت سهم الارث تفاوت هایی با ایران وجود دارد.

یکی از این تفاوت ها در قانون ارث، در رابطه با میزان سهم الارث فرزندان است. طبق قوانین کشور ترکیه، سهم فرزند دختر و پسر از ارثیه یکسان است و هیچ تفاوتی بین آن ها از نظر جنسیت وجود ندارد. در حالی که در قوانین ایران سهم دختران از پسران کمتر تعیین شده است.

نحوه تعیین وراث قانونی:

چنانچه شخص متاهل وفرزند داشته باشد، همسر قانونی وی یک چهارم و فرزندان دختر و پسر سه چهارم به صورت برابر سهم دارند.

 بر اساس قوانین موجود در ایران، سهم ارث همسر یک هشتم و بقیه بین فرزندان دختر و پسر به صورت نابرابر تقسیم می شود.

اگر شخص متوفی فرزندی نداشته باشد، یک دوم اموال سهم همسر و یک دوم باقی مانده بین والدین متوفی یعنی پدر و مادر تقسیم خواهد شد.

‌چنانچه شخص فرزندی نداشته باشد و والدین هم در قید حیات نباشند، همسر شخص با سه چهارم و پدر بزرگ و مادر بزرگ او با یک چهارم سهم، به عنوان وراث شناخته می شوند.

در صورتی که فرد هیچ وارث خونی نداشته باشد، همسر متوفی به تنهایی وارث همه اموال است.

اگر شخص متوفی مجرد باشد، تمام دارای او به ترتیب بین مادر و پدر یا مادربزرگ و پدربزرگ یا خواهرها و برادرها و یا خواهرزاده ها و برادرزاده ها و… به نسبت های مشخص تقسیم خواهد شد.

برای تنظیم وصیت نامه قانونی در کشور ترکیه چه مدارکی لازم می باشد؟

 برای تنظیم وصیت نامه قانونی به همراه یک مترجم رسمی، دو فرد به عنوان شاهد و تهیه برگه سلامت روانی، به دفتر اسناد رسمی (نوتر) مراجعه نمایید.

همراه داشتن مدارک زیر درهنگام حضور در نوتر الزامی است:

اصل سند یا اسناد ملکی به همراه کپی آن ها

اصل و کپی پاسپورت صاحب ملک و ترجمه آن

کپی پاسپورت تمام وارث

عکس پرسنلی شخص مالک و وارث

مالیات بر ارث در ترکیه چگونه است؟

 اتباع خارجی همانند شهروندان ترکیه مشمول پرداخت مالیات بر ارث به دولت هستند. نرخ مالیات بر ارث به نسبت قیمت و موقعیت اموال موجود از 1 تا 10 درصد متغیر می باشد و می توان طی 3 سال و هر سال در دو قسط مساوی پرداخت کرد.

آگاهی از قوانین کشوری که در آن زندگی و سرمایه‌گذاری می‌کنیم بسیار مهم است، به همین خاطر شرکت وفالگال سعی دارد تا با انتشار مطالب به روز و کاربردی در حوزه قوانین کشور ترکیه، مسیر هموطنان عزیزمان را برای مهاجرت و سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه تسهیل کند.

اگر برای تنظیم وصیت‌نامه و یا مدیریت اموال خود در ترکیه در زمینه ارث و میراث سوال و یا نیاز به کمک دارید با مشاوران ما از کانال‌های ارتباطی درج شده در صفحه تماس با ما ارتباط حاصل فرمایید.

پیام بگذارید

X