شرایط ازدواج رسمی در ترکیه برای خارجی ها چیست؟ آیا اعتبار بین المللی دارد؟

اتباع خارجی که به صورت قانونی وارد ترکیه شده اند، دارای مجوز اقامت هستند، یا دارندگان حمایت بین المللی یا متقاضی حمایت بین المللی هستند، می توانند به طور قانونی در ترکیه ازدواج کنند.

مراحل تاهل و ازدواج مدنی در چارچوب قوانین مربوطه به ویژه قانون مدنی ترکیه انجام می شود.

در ترکیه، مفهوم ازدواج رسمی به عنوان ازدواجی تعریف شده است که طبق قانون توسط افراد یا مقاماتی که مجاز به انجام امور ازدواج هستند، انجام می شود.

در ترکیه، ازدواج هایی که توسط اقوام خارجی که بر اساس آداب و سنن مذهبی یا سنتی انجام می شود، هیچ اعتباری به عنوان ازدواج رسمی ندارد.

ازدواج های رسمی که در ترکیه انجام می شود دارای اعتبار بین المللی نیز می باشد.

سن قانونی ازدواج در ترکیه 18 سال است و این قانون برای اشخاص خارجی نیز صادق است.

 ولی اتباع خارجی بالای 17 سال می توانند با رضایت خانواده یا قیم قانونی خود ازدواج کنند، اتباع خارجی بالای شانزده سال فقط در شرایط فوق العاده و با تصمیم قاضی می توانند ازدواج کنند.

آیا اتباع خارجی در ترکیه میتوانند ازدواج کنند؟

بله، اتباع خارجی نیز در صورت انجام مراحل قانونی خاص و رعایت شرایط خاصی می توانند در ترکیه ازدواج یا طلاق بگیرند. علاوه بر این، ازدواج در ترکیه برای بسیاری از خارجی ها می تواند یک لحظه رویایی باشد که می خواهند روزی آن را محقق کنند.

مراحل ازدواج برای اتباع خارجی در ترکیه چیست؟

طبق قانون و مقررات ازدواج ترکیه، یک شهروند ترکیه و یک شخص خارجی از جنس مخالف از ملیت های مختلف یا دو تبعه خارجی از جنس های مخالف می توانند با یکدیگر ازدواج کنند و این روند فقط توسط مقامات ذیصلاح ترکیه انجام می شود.

ازدواج دو شخص خارجی با ملیت یکسان در ترکیه در دفاتر سفارت یا کنسولگری کشورهای خود یا در دفاتر ازدواج ترکیه که توسط شهرداری های محلی اداره می شود امکان پذیر است.

اتباع خارجی از دو ملیت مختلف نیز می توانند در ترکیه ازدواج کنند.

لازم به ذکر است که ازدواج های مذهبی که بر اساس اعتقادات برگزار می شود توسط دولت به رسمیت شناخته نمی شود و ازدواج قانونی باید ازدواج مدنی باشد.

کلیه ازدواج ها در ترکیه اعم از خارجی یا ترکی توسط مقامات ترکیه انجام می شود و طبق قانون مدنی ترکیه و مقررات مربوطه انجام می شود.

اتباع خارجی (یا اتباعی که تابعیت ترکیه دارند) که می خواهند در ترکیه ازدواج کنند باید مدرکی را که از مقامات ذیصلاح کشور خودشان دریافت کرده اند ارائه دهند که ثابت کند در حال حاضر متاهل نمی باشند.

در غیر این صورت امکان تنظیم سند ازدواج جدید برای مقامات مربوطه ترکیه وجود ندارد. این بدان معناست که زوج هایی که قبلاً ازدواج کرده اند، طبق قوانین ترکیه نمی توانند دوباره در ترکیه ازدواج کنند.

مدارک مورد نیاز برای ازدواج با شخص خارجی

• اتباع خارجی باید گواهی مجرد بودن ترکیه (به استثنای مدارک آپوستیل و چند زبانه) را که از کنسولگری که به آن وابسته هستند تهیه و به تایید وزارت امور خارجه ترکیه برسانند.
• پاسپورت زوجین باید به زبان ترکی ترجمه شده و تاییده نوتر داشته باشند.
• در صورتی که زوجین نتوانند ترکی صحبت نمایند، در حین ازدواج ، مترجم قسم خورده حضور خواهند داشت.

تمامی اظهارنامه ها توسط مترجم تکمیل می شودو در طول عروسی حضور مترجم الزامیست.
در گواهی های مجرد بودن :
• نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، نام والدین
• ملیت، پاسپورت یا شماره شناسنامه
• وضعیت تأهل مناسب (مجرد، مطلقه یا بیوه) نوشته خواهد شد.
مهم
• اگر زن بیوه باشد تاریخ فوت شوهر و اگر طلاق گرفته باشد تاریخ طلاق نوشته می شود.
• یک زن مطلقه یا بیوه باید یک شناسنامه همراه داشته باشد که نام او درآن ذکر شده باشد.
• در اسناد تجرد قید می شود که فرد متاهل نمی باشد.
• مدت اعتبار قانونی کلیه اسناد 6 ماه (180 روز) می باشد.

برخی از شرایطی که برای ازدواج معتبر طبق قوانین ترکیه باید رعایت شود عبارتند از:

شرایط ازدواج: فقط کسانی مجاز به ازدواج هستند که دارای قدرت تشخیص و توانایی ذهنی کافی باشند. بنابراین بیماری های روانی مانعی برای ازدواج ایجاد می کند. علاوه بر این، فرد برای ازدواج باید حداقل 18 سال سن داشته باشد.

درجه خویشاوندی: ازدواج بین اقوام نزدیک ممنوع است.

وضعیت ازدواج موجود: تک همسری یکی از اصول اساسی حقوق خانواده ترکیه است. در صورت وجود، امکان ازدواج دوم قبل از ختم ازدواج قبلی وجود ندارد.

مدت انتظار: زنان متاهلی که عقد آنها منقضی شده است نمی توانند قبل از پایان سیصد روز (نه ماه) از تاریخ فسخ ازدواج کنند. در سند طلاق ممکن است مدتی نیز مشخص شده باشد که زوج نمی تواند مجدداً ازدواج کند.

بیماری: صرع، دیوانگی واز این دست بیماری ها و غیره، مانعی برای ازدواج محسوب می شود.

مدارک مورد نیاز برای ازدواج چیست؟

دادخواست درخواست ازدواج

زوج های خارجی که تصمیم به ازدواج دارند و می خواهند مراحل ازدواج را آغاز کنند، ابتدا باید به شهرداری محل زندگی خود مراجعه کرده و درخواستی به نام «بیانیه ازدواج» را حضوری ارائه دهند.

گذرنامه و شناسنامه

گذرنامه و شناسنامه باید توسط مقامات مربوطه به ترکی ترجمه شود، اتباع خارجی می توانند این فرآیند را در سفارت کشور تابعیت خود در ترکیه یا در دفتر اسناد رسمی (نوتر) انجام دهند.

گزارش سلامت

گزارش سلامت از یک موسسه بهداشتی دولتی به نام “مرکز بهداشت” یا “بیمارستان دولتی” مورد نیاز است. هیچ گزارش ارائه شده توسط بیمارستان ها یا کلینیک های خصوصی پذیرفته نخواهد شد.

عکس پاسپورت

شش قطعه عکس سایز گذرنامه از عروس و داماد الزامی است.

گواهی تجرد

«گواهی مجردی» که نشان دهنده مجرد، مطلقه یا بیوه بودن فرد است، باید از مراجع مربوطه کشور خود شخص خارجی دریافت شود. اگر قرار است این سند در کشور مبدا تبعه خارجی صادر شود، باید توسط کنسولگری یا سفارت ترکیه در آنجا تایید یا آپوستیل شود. همچنین باید به ترکی ترجمه و به تایید نوتر برسد ، در غیر این صورت در دفاتر ثبت ازدواج در ترکیه معتبر نخواهد بود. گواهی تجرد برای اتباع خارجی مقیم استانبول نیز می تواند توسط کنسولگری کشورشان که توسط استانداری استانبول مجاز است صادر شود. اگر سند توسط سفارت آنکارا یک کشور خارجی صادر شده باشد، باید توسط وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه در آنکارا تایید شده باشد.

گواهی اقامت

اگر هر دو شخص خارجی باشند، باید نامه ای از محل اقامت (هتل، پانسیون و …) محل اقامت آنها در ترکیه نوشته شود. در این نامه مدت اقامت افراد در محل مورد نظر و تاریخ خروج آنها قید شود.

گواهی ازدواج

برای اتباع خارجی، گواهی دقیق و تأیید شده توسط مقامات ذیصلاح که بصورت واضح نشان دهنده نام، نام خانوادگی، نام والدین، تاریخ تولد و محل تولد، وضعیت تأهل (اینکه آیا مانعی برای ازدواج وجود دارد) باشد را از اداره ثبت احوال دریافت کنید، «اگر در سند ازدواج نام والدین وجود نداشته باشد، مدرک معتبری که نام والدین را نشان دهد، لازم است. (گواهی تولد)

اسناد گواهی ازدواج
1- گواهی را کدام کنسولی گری در کدام شهر صادر کرده استفرمانداری آن شهر ، بعد از تایید مهر و امضاء موجود در برگه ازدواج (با ترجمه رسمی در نوتر )قانونی است.
2- اسنادی که در کشور مبدا صادر و امضا و مهر موجود در گواهی توسط کنسولگری ترکیه در کشورمبدا تأیید شده باشد با ترجمه نوتر قابل قبول می باشد .
3- گواهی صادر شده توسط کشور مبداء،اگر به تایید کنسولگری ترکیه در آن کشور رسیده باشد با تایید امضا و مهر توسط استانداری شهر مربوطه، سند به همراه ترجمه ترکی آن توسط نوتر قابل قبول می باشد.
4- در صورت صدور آپوستیل درکشور مبداء با ترجمه ترکی نوتر آن قابل قبول است.
5- نیازی به آوردن گواهی جداگانه «گواهی بین المللی ازدواج» و «گواهی بین المللی ولادت» از کشور خود نیست.
پاسپورت و ویزا نباید منقضی شده باشد.

مدت اعتبار فایل ها
مدت اعتبار پرونده های ازدواج شش ماه از تاریخ صدور «گواهی ازدواج» می باشد. در صورت عدم انعقاد عقد در این مدت، پرونده باطل می شود.

اجازه اقامت پس از ازدواج با یک شخص خارجی

گواهی ازدواج به زوج هایی که مصمم بوده و منعی برای ازدواج نداشته باشند و مدارکشان کامل باشد در صورت درخواست اجازه ازدواج داده می شود. زوجینی که چنین مدرکی دریافت می کنند می توانند با حضور در مراجع مجاز ازدواج در داخل و خارج از کشور بدون نیاز به سند جداگانه ازدواج کنند.

اعتبار «گواهی ازدواج» از تاریخ صدور شش ماه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تغییر وضعیت تاهل (طلاق) را مطالعه فرمایید.

پیام بگذارید

X