طبق قوانین ترکیه ، تمامی اتباع خارجی که ساکن ترکیه هستند، تا ۶ ماه از اولین ورود خود به این کشور با گواهینامه بین المللی خود در ترکیه می توانند رانندگی نمایند.

در صورت اقامت بیشتر از ۶ ماه باید نسبت به اخذ گواهینامه معتبر ترک را اقدام نمایند .

مزایای دریافت گواهینامه ترکیه

با توجه به اینکه گواهینامه ترکیه یک مدرک شناسایی معتبر است با تبدیل گواهینامه ایرانی خود میتوانید از مزایای آن برخوردار شوید.

بدلیل تحریم ایران و ممنوعیت ایرانیان از تبادلات مالی جهانی با اخذ گواهینامه ترکیه می توان حساب کاربری خود را در فروشگاه های آنلاین خارجی مانند آمازون و … تایید و از آنها برای خرید و فروش استفاده نمود.

گواهینامه رانندگی در ترکیه یک مدرک هویتی مانند کملیک  به حساب می آید.

اولا باید گواهینامه ایرانی خود را ترجمه نمایید. برای اینکار وارد سایت میخک شوید و با بارگذاری تصویر گواهینامه رانندگی خود یک کد رهگیری دریافت نمایید.

 تاییدیه به  ایمیلی ثبت شده در سامانه میخک ارسال خواهد شد .

بعد از دریافت کد تایید به سفارت ایران در شهرمحل سکونت خود مراجعه کرده و ترجمه گواهینامه خود را با مهر سفارت به همراه  تاییده کیملیک خودتان دریافت نمایید .(هزینه ترجمه در سفارت مبلغ ۱۸ یورو می باشد که باید پرداخت نمایید .)

۲- بعد از دریافت ترجمه گواهینامه با شماره ۱۹۹ تماس حاصل فرمایید و یا از طریق وبسایت اداره نفوس محل سکونت خود برای گرفتن راندوو اقدام نمایید .

۳-مدارک لازم برای ارائه به اداره نفوس :

کیملیک (کارت اقامت فرد ) بهمراه کپی رنگی از پشت و روی کارت

اصل و کپی رنگی از گواهینامه ایرانی (پشت و روی گواهینامه)

۱ قطعه عکس پرسنلی با زمینه سفید

برگه ترجمه گواهینامه توسط سفارت

نوشتن درخواست ( برای نوشتن درخواست از مامور اداره نفوس کمک بگیرید )

در روز راندوو با در دست داشتن مدارک بالا به اداره نفوس محل زندگی خود مراجعه نموده و و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایید. در صورت تایید مدارک (استعلام از مراجع مربوطه ) وارد مرحله بعدی خواهید شد که حدودا یک ماه به طول می انجامد.

۴- پس دریافت تاییدیه از طرف اداره نفوس باید به همراه مدارک جهت دریافت گواهینامه ترکیه اقدام کنید.

5-ترجمه مدرک تحصیلی

6-اخذ گواهی سلامت از مراکز بهداشتی (معاینه چشم و شرح سابقه متقاضی و آزمایش خون برای تایید گروه خونی) در گواهینامه ایرانی گروه خونی مشخص شده است میتوان با نشان دادن ترجمه گواهی نامه به پزشک در بیمارستان از انجام مجدد آزمایش خون معاف شد واز پزشک تقاضا کنید گروه خونی را داخل گزارش درج نماید.

7-گواهی عدم سوء پیشینه (درمراکز عدلیه ترکیه با مراجعه حضوری به اداره پلیس انگشت نگاری به عمل خواهد آمد).

8-دو قطعه عکس

9-اصل و کپی کیملیک (پشت و رو رنگی )

10-پرداخت هزینه ، امکان پرداخت از تمامی بانکها دستگاه های خودپرداز

مزاحل پرداخت بصورت زیر است:

داخل منو ödeme işlemleri را انتخاب کرده و بعد vergiler ve resmi kurumlar بعد Sürücü belgesi ve kimlik yenileme بعد sürücü belgesi işlemleri و بعد ilk başvuru/sınıf ekleme بعد شماره کیملیکتون رو وارد میکنید و B sınıf (برای گواهینامه ماشین های معمولی) رو میزنید و onay یا devam رو میزنید. دریافت فیش واریزی  از بانک در صورت پرداخت از خودپرداز فیش واریزی

11-پرداخت هزینه اداره پلیس

اگر تمامی مراحل را بدرستی انجام داده باشید گواهینامه در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه صادر خواهد شد و به آدرسی که اعلام کرده اید از طریق پست ارسال خواهد شد .

پیام بگذارید

X