وکیل واقعی در ترکیه؟

وکیل واقعی در ترکیه؟

همانطور که ‌می‌دانید در ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا، یک فرد صرفا با خواندن رشته حقوق در دانشگاه، نمی‌تواند به کار وکالت مشغول شود. برای مثال در ایران با شرکت در آزمون وکالت کانون وکلا و کسب نمره قبولی فرد می‌تواند به عنوان وکیل رسمی فعالیت خود را آغاز کند. در کشور ترکیه نیز افراد پس از تحصیل در رشته حقوق، بایستی دوره کارآموزی سپری کرده باشند و پس از مراسم قسم وکالت مجوز فعالیت به عنوان وکیل رسمی به آنها اعطا می‌شود.

اما نکته مهم این است که با توجه به قانون وزارت کار و قانون وکالت ترکیه، افراد خارجی نمی‌توانند به عنوان وکیل در ترکیه فعالیت داشته باشند. می‌توانند در رشته حقوق در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند اما برای گذراندن دوره کارآموزی و اقدام برای کسب مجوز رسمی بایستی حتما شهروند ترکیه باشند. به همین دلیل هم هست که بسیاری از وکلای ایرانی مجموز فعالیت رسمی به عنوان وکیل، در کشور ترکیه را ندارند.

اما چگونه تشخیص دهیم یک نفر که مدعی امور حقوقی و وکالت در ترکیه است واقعا، وکیل رسمی و دارای مجوز یا همان به اصطلاح پروانه وکالت است؟

هر وکیلی در کشور ترکیه پروانه وکالت خود را، از کانون وکلای شهری که در آن اقدام به اخذ مجوز نموده است دریافت می‌کند. کانون وکلای هر شهری در ترکیه وبسایت مربوط به خود را دارد. شما برای اینکه صحت مجوز فعالیت یک فرد مدعی وکیل را استعلام کنید به صفحه وبسایت شهر مربوطه رفته و از آنجا با وارد کردن شماره مجوز وکالت فرد (که در ترکیه به آن sicil numara) گفته می‌شود را وارد می‌کنید و اطلاعات شخص مربوطه در صورتی که صحت داشته باشد نمایش داده خواهد شد. برای مثال ما وبسایت کانون وکلای استانبول رفته و صحت مجوز موسس مجموعه وفالگال، را وارد می‌کنیم:

1- به وبسایت کانون وکلای استانبول به آدرس https://www.istanbulbarosu.org.tr رفته و وارد تب Baro Levhası می‌شویم:

2- سپس در صفحه‌ای که باز می‌شود اطلاعات فرد مورد نظر را وارد می‌کنیم:

پس از زدن دکمه جستجو، اطلاعات به شما در یک جدول زیر فرم نمایش داده میشود که جزئیات آن را نیز می‌توانید مشاهده نمایید:

از این طریق شما می‌توانید استعلام نمایید که یک فرد وکیل در ترکیه آیا واقعا دارای مجوز رسمی وکالت در کشور ترکیه است یا خیر.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر و راهنمایی و مشاوره در هرگونه امور حقوقی در ترکیه، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

X