خشونت علیه زنان در ترکیه

خشونت علیه زنان یک معضل اجتماعی مهم است که سطح زندگی زنان و خانواده های آنها را تهدید می کند و اثرات منفی بر زندگی اجتماعی دارد.

یافتن راه حل برای این مشکل موضوعی است که در همه جوامع در اولویت قرار دارد.

اگرچه مشکل خشونت علیه زنان در ترکیه و روند یافتن راه حلی برای آن مشکل مهمی است که در دوره اخیر توسط سازمان های مدنی و عمومی به آن پرداخته شده است، اما تعداد مطالعات آکادمیک و عددی در این زمینه بسیار محدود است.

طی پژوهشی مطالعه عددی بر روی زنانی که به هر دلیلی در معرض خشونت قرار گرفته اند انجام شده است. در محدوده مطالعه، مشخصات زنان در معرض خشونت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و انتظارات آنها برای محافظت از خود و خشونتی که در معرض آن قرار داشتند مورد بررسی قرار گرفت.

  یک تحقیق و بررسی در این زمینه، و نظرسنجی از طریق مصاحبه حضوری با 200 زن که به هر دلیلی در آناتولی مرکزی، دریای سیاه، آناتولی شرقی و منطقه مرمره مورد خشونت قرار گرفته‌اند، انجام شده است.

در این پژوهش سن، تحصیلات، وضعیت تأهل، سطح درآمد و … زنان شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفته است .

رابطه بین ویژگی های جمعیت شناختی و خشونتی که زنان در مراحل مختلف زندگی با آن مواجه می شوند بررسی شده است.

اگرچه خشونت مفهومی است که با توجه به زمان و ساختار اجتماعی تغییر می کند، اما از همان روزهای اولیه تاریخ بشر برای بشر مشکل ساز بوده است.

خشونت علیه زنان یکی از موضوعاتی بوده است که در سال های اخیر بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است، چرا که پیامدهای اجتماعی، روانی و اقتصادی آن نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی نیز احساس می شود.

خشونت موضوع و مفهومی است که از منظرهای مختلف قابل ارزیابی است.

با توجه به این دیدگاه ها، در حالی که ممکن است یک عمل در زمان و جامعه ای خاص خشونت آمیز تلقی شود، همان عمل ممکن است در زمان و جامعه ای دیگر مشروع تلقی شود.

به همین دلیل، مناطقی که خشونت به عنوان یک پدیده رواج دارد، با توجه به این دیدگاه ها معنا پیدا می کنند. در این میان، ارزش های فرهنگی که سعی در مشروعیت بخشیدن به خشونت دارند، به اندازه دلایلی که باعث خشونت می شوند، تعیین کننده هستند.

اغلب اوقات خشونت به عنوان رفتاری تلقی می شود که یا غریزی است و بنابراین در طی فرآیند اجتماعی شدن تغییر چندانی نمی کند، یا به عنوان رفتاری که صرفاً از عوامل محیطی ناشی می شود.

مفهوم خشونت علیه زنان توسط سازمان بهداشت جهانی تعریف شده است.

«هر کاری که برای تمامیت بدنی یک زن انجام شود، فقط به این دلیل که زن است

در نتیجه انواع مداخلات جسمی، جنسی یا روانی، به عنوان آسیب رساندن به زنان و محدود کردن خودسرانه آزادی آنها از طریق اعمال فشار بر زنان در زندگی عمومی یا خصوصی تعریف شده است.

خشونت علیه زنان که امروزه رایج شده است به عنوان یک مشکل سلامتی عمومی و همچنین یک موضوع حقوق بشر پذیرفته شده است.

در ترکیه، مانند سایر نقاط جهان، یکی از مشکلات مهمی که زنان با آن روبرو هستند و همچنان باقی است خشونت علیه زنان می باشد.

خشونت تجلی قدرت یک فرد یا گروه قدرتمند است.

می توان آن را به عنوان کلیه اقدامات فردی یا جمعی تعریف کرد که با استفاده از آنها به عنوان ابزار فشار، آسیب های جسمی، روانی، اقتصادی یا غیره را به فرد یا گروه دیگری وارد می کند.

زنان از جمله گروه هایی هستند که به صورت فردی در معرض خشونت قرار دارند. در دنیای امروز، حتی در کشورهایی با ساختار پیشرفته و ساختار اجتماعی-فرهنگی، خشونت علیه زنان همچنان یکی از مشکلات پیشرو در جستجوی راه حل است. پیامدهای منفی خشونت علیه زنان پیامدهای مهمی است که نه تنها بر زن مورد خشونت، بلکه خانواده، محیط و در نهایت زندگی اجتماعی او نیز تأثیر می گذارد.

بر اساس نتایج نظرسنجی، زنانی که بیشتر در معرض خشونت هستند در گروه سنی میانسال بودند.

در این گروه سنی، زنان بین 30 تا 40 سال رتبه اول را دارند و پس از آن زنان بین 41 تا 50 سال قرار دارند. مشاهده شده است که میزان خشونت علیه زنان در گروه «سن کودک» و گروه «سن 60 به بالا» پایین است.

یکی دیگر از عوامل ایجاد خشونت، آموزش است.

هنگامی که وضعیت تحصیلی زنان مشمول مطالعه بررسی می شود، مشاهده می شود که زنان از همه مقاطع تحصیلی در معرض خشونت قرار دارند، اما نتیجه می شود که زنان با تحصیلات ابتدایی بیشتر در معرض خشونت هستند.

زنان مخصوصا بیشتر توسط نزدیکان مرد اطراف خود مورد خشونت قرار می گیرند.

بر اساس نتایج پژوهش، زنان متاهل بیشتر مورد خشونت همسران خود قرار می گیرند.

حتی اگر زن مورد خشونت از شوهرش طلاق بگیرد، خشونتی که او تجربه می کند از بین نمی رود.

میزان خشونت علیه زنان مطلقه در رتبه دوم قرار دارد.

  زنانی که با یک مرد زندگی می کنند یا بیوه هستند کمترین میزان خشونت را دارند.

وابستگی اقتصادی یک عامل مهم در خشونت علیه زنان محسوب می شود .

در این مطالعه، بسیاری از زنان که در معرض خشونت قرار گرفته اند مشاهده شده که بخش زیادی از آنها شاغل نیستند و درآمدی ندارند. با افزایش سطح درآمد زنان، میزان خشونت علیه آنها نیز کاهش می یابد.

از زنانی موضوع مطالعه در مورد انتظاراتشان یک سوال پرسیده شد و پاسخ بسیاری از زنان در زیر آمده است.

وقتی پاسخ‌های جمع‌آوری شد ، مشخص می‌شود که بزرگترین انتظار زنان از محیط و نهادهای عمومی این است که با افزایش تحصیلات و فرصت‌های شغلی می توانند به خود متکی شوند.

انتظار دیگر آنها افزایش کمک های اقتصادی و اجتماعی مردم به زنان تحت خشونت است. نگرانی دیگر زنان در معرض خشونت این است که امنیت آنها در برابر عاملان خشونت محافظت نمی شود و عاملان آن به اندازه کافی مجازات نمی شوند.

در ساختار خانواده ترک، مراقبت از فرزندان بیشتر بر عهده زن است. یکی از مشکلاتی که زنان بیان کردند و خواستار حل آن بودند، مراقبت و نگهداری از فرزندانشان بود.

  علاوه بر این، معلوم شد دریافت حمایت روانی از این زنان نیز مهم است.

پیام بگذارید

X