سند موقت ساختمان (Kat İrtifakı):

Kat irtifaki یک نوعی از سند مالکیت محسوب می شود، سندی است مبنی بر داشتن حق در ساختمان در حال ساخت.

مثلاً فرض کنید می خواهید در ساختمانی آپارتمان پیش فروش شده بخرید که نقشه آن ترسیم، تصویب شده و ساخت آن شروع شده است. در این مرحله، به طور مستقیم سند مالکیت به شما داده نخواهد شد. در عوض، سهم مشخصی از زمین در راستای آپارتمانی که قصد خرید دارید به شما داده می شود.

سند ی که نشان دهنده سهم مشخص خریداری شده از زمینی که ساختمان در آن درحال ساخت است یا در آینده ساخته خواهد شد Kat İrtifakı نامیده می شود.

سند Kat Mülkiyeti به چه معناست؟

  قبل از پاسخ به این سوال، باید بدانیم که گواهی سکونت چیست. زیرا Kat Mülkiyeti سندی است که تنها پس از احراز سکونت قابل اخذ است.

برای پروژه های ساختمانی تکمیل‌شده ابتدا درخواست به  شهرداری منطقه داده می‌شود و پروانه سکونت اخذ می‌شود. پروانه سکونت که به عنوان «گواهی کاربری ساختمان» یا «گواهی مجوز سکونت» نیز شناخته می شود، سندی رسمی است که نشان می دهد که آیا پروژه مطابق با نقشه مصوب ساخته شده است یا خیر.

بنابراین، ساختمان هایی که مطابق با پروژه مصوب ساخته نشده اند، مجاز به سکونت نیستند. در این شرایط اگر دارای حق Kat İrtifakı هستید، نمی توانید سند Kat Mülkiyeti دریافت نمایید. همچنین امکان خرید اشتراک برق، آب و گاز طبیعی در ساختمان هایی که فاقد سند سکونت هستند، وجود ندارد.

Kat Mülkiyeti; یک سند رسمی است که نشان دهنده املاک و مستغلات متعلق به شما در یک ساختمان تکمیل شده است. پس از احراز سکونت، حق Kat İrtifakı باید به سند Kat Mülkiyeti تبدیل شود. اخذ سند مالکیت Kat Mülkiyeti در پروژه های انجام شده الزامی است.

 «اگر ساختمان گواهی سکونت داشته باشد، اما سند Kat Mülkiyeti نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟» در این شرایط به دلیل نداشتن سند رسمی که نشان دهنده مالکیت آن آپارتمان یا مغازه‌ باشد ،باید بگوییم تعهد قانونی در این باره انجام نشده است.

چگونه می توان سند Kat İrtifakı را به سند Kat Mülkiyeti تبدیل کرد؟

بر اساس اطلاعیه در سایت اداره کل ثبت اسناد و املاک کشورترکیه ، پس از اخذ پروانه سکونت، شرکت سازنده مجاز پروژه و یا صاحب امتیاز در زمین می تواند با دادن درخواست به ریاست اداره ثبت اسناد و املاک و کاداستر ، سند موقت (Kat İrtifakı) قابل تبدیل به سند مالکیت (Kat Mülkiyeti) می باشد.

 در این مرحله، هیچ مدرکی به جز درخواست کتبی یا گواهی سکونت درخواست نمی شود.

تفاوت سند Kat İrtifakı و سند Kat Mülkiyeti در چیست؟

اگرچه هر دو نشان دهنده حق مالکیت هستند، تفاوت بین آنها در واقع کاملاً آشکار است.

اگرچه هر دو سند مالکیت هستند، اما نوع حق مالکیتی که به صاحب حق می دهند متفاوت است. در سند موقت (Kat İrtifakı)، نوع سند مالکیت «زمین» مشخص شده و متراژ مشخصی از زمین به عنوان سهم در راستای املاکی که در اختیار خواهید داشت، در اختیار شما قرار می گیرد. هنگام تغییر به سند مالکیت (Kat Mülkiyet)، نوع سند مالکیت به “سند مالکیت ساختمان” تبدیل می شود.

سند موقت (Kat İrtifakı) به این معنی است که یک پروژه ساختمانی تایید شده است. در مورد سند مالکیت (Kat Mülkiyeti)، گفته شده است که آپارتمان یا مغازه شما مطابق با پروژه ساخته شده است. بنابراین، در صورت نداشتن سند مالکیت قطعی ممکن است با شرایطی که ممکن است مشکل امنیتی ایجاد کند مواجه شوید.

یکی از سوالات کسانی که قصد خرید خانه را دارند این است که آیا می توانم یک آپارتمان با سند موقت (Kat İrtifakı) بخرم؟

باید توجه داشته باشید که بانک ها برای آپارتمان هایی که سند موقت دارند وام مسکن نمیدهند. وام مسکن می تواند به آپارتمان هایی که دارای سند مالکیت قطعی و دارای معیارهای خاص مانند سن بنا و امنیت هستند اعطا می شود.

اما اگر قصد خرید آپارتمانی که عملیات پروژه ساختمانی آن شروع شده و هنوز سند سکونت آن دریافت نشده است را دارید ،خرید آپارتمان زیر نظر یک کارشناس، از یک شرکت سازنده معتبر می تواند مفید باشد.

پیام بگذارید

X