عموما در هر کشوری انواع مختبف گذرنامه وجود دارد که برای دسته متفاوتی از افراد صادر میشود و قابل استفاده است. همانطور که در ایران نیز سه نوع پاسپورت معمولی، سیاسی و خدمت داریم در کشور ترکیه نیز چهار نوع پاسپورت وجود دارد. در کشور ترکیه انواع مختلف این پاسپورت‌ها رنگ جلد متفاوتی نیز دارند. قاعدتا اعتبار پاسپورت از نظر مدت زمان و همچنین نیاز به ویزا برای سفر به کشورهای مختلف، با توجه به نوع پاسپورت متفاوت است. در ادامه به معرفی انواع پاسپورت ترکیه و شرایط اخذ آنها برای شهروندان ترکیه پرداخته‌ایم.  

انواع پاسپورت ترکیه چیست؟

 

پاسپورت عمومی یا پاسپورت قرمز

پاسپورت قرمز همان، پاسپورتی است که عموما دیده‌ایم و به هر شهروند ترک تعلق می‌گیرد. مدت اعبتار آن برای افراد بالای 18 سال 10 است و با آن می‌توان به 107 کشور بدون ویزا سفر نمود. افراد خارجی نیز پس از اخذ شهروندی ترکیه می‌توانند این پاسپورت را دریافت کنند.

 

پاسپورت سبز یا پاسپورت ویژه ترکیه (Yeşil pasaport)

پاسپورت ویژه نوعی گذرنامه است که به کارمندان دولتی و خانواده های آنها به مدت 5 سال به شرط داشتن شرایط خاص داده می شود. گذرنامه ویژه دارای امتیازات بسیاری است. با این پاسپورت می‌توان بدون داشتن ویزا به بسیاری از کشورها مانند امریکا، ژاپن، اتحایه اروپا و … سفر کرد.

پاسپورت مشکی یا دیپلماتیک (Siyah pasaport)

کاملا از عنوان این پاسپورت مشخص است که پاسپورت مشکی ترکیه یا Diplomatik pasaport برای چه کسانی است. دیپلمات‌های ترکیه، روسای جمهور سابق، روسای شهرداری، اعضای دیوان عالی عدالت و… همگی مشمول دریافت پاسپورت ۲۸ صفحه‌ای بنام پاسپورت مشکی می‌شوند.

پاسپورت خاکستری یا پاسپورت خدمات ترکیه

به ماموران دولتی، افراد اعزام شده برای ماموریت در خارج و یا روزنامه نگارانی که پاسپورت دیپلماتیک و یا ویژه بهشان تعلق نگرفته است، پاسپورتی تحت عنوان پاسپورت خاکستری یا Hizmet pasaport یا Gri pasaport اعطا می‌شود. دریافت کنندگان این پاسپورت ۳۰ صفحه‌ای، دیگر بدون نیاز به ویزا قادر خواهند بود تا به دیگر کشورها سفر کنند.

پاسپورت ترکیه از امتیاز نسبتا خوبی برخوردار است، و با داشتن پاسپورت عمومی این کشور میتوان به 107 کشور بدون نیاز به ویزا سفر کرد، همین امر موجب شده است که بسیاری از هموطنان برای سرمایه گذاری کشور ترکیه را انتخاب کنند.

 

در ادامه جدولی از انواع پاسپورت‌های ترکیه آورده شده است.

 

نام پاسپورت ویژگی پاسپورت افراد مجاز به اخذ پاسپورت تعداد صفحات
پاسپورت سبز یا پاسپورت ویژه ترکیه این پاسپورت بدون داشتن مهر ویژه از اعتبار قانونی برخوردار نخواهد بود. افراد خاص همانند مدیران، نمایندگان مجلس، کارکنان دولت درجه (۱،۲و۳)، شهرداران، همسران دارندگان پاسپورت ویژه و… ۳۰ صفحه
پاسپورت قرمز یا پاسپورت عمومی ترکیه این پاسپورت برای افراد بالای ۱۸ سال به مدت ۱۰ ساله و برای افراد زیر ۱۸ سال به مدت ۵ ساله صادر می‌گردد. شهروندان عادی ترکیه و متقاضیان خارجی که به‌عنوان شهروند ترکیه شناخته می‌شوند. ۳۸ صفحه
پاسپورت مشکی یا پاسپورت دیپلماتیک ترکیه این پاسپورت مختص دیپلمات‌های ترکیه میباشد. رئیس قوه قضاییه، وزرا، روسای جمهور سابق، اعضای دیوان عالی، فرماندهان، روسای شهرداری و… ۲۸ صفحه
پاسپورت خاکستری یا پاسپورت خدمت ترکیه این ویزا امکان سفر به کشورهای دیگر را بدون ویزا ممکن میکند. دیپلمات‌ها، سیاستمداران، ورزشکاران ملی، ماموران دولتی، کارمندان هلال احمر، روزنامه نگاران، افراد اعزامی برای ماموریتهای خارجی و… ۳۰ صفحه

برای افزایش اطلاعات شخص می توانید مقاله نحوه ازدواج در ترکیه را مطالعه فرمایید.

پیام بگذارید

X